تله‌ پورتيشن فوتون‌ها به فاصله 100 كيلومتر

گروهي از فيزيكدانان چيني موفق شدند با استفاده از درهم‌تنيدگي كوانتومي، گروهي از فوتون ها را به فاصله ۹۷ كيلومتر تله‌پورت كنند. اين خبر خوبي براي فيزيكدانان و البته دوستداران ايده‌هاي علمي-تخيلي است.


http://rozup.ir/view/3182030/Teleportion.jpg

شايد تله‌پورتيشن (انتقال اجسام مادي در مكان) مفهومي تخيلي به نظر برسد، اما واقعا تخيلي و يا حتي كار جديدي نيست. دو سال قبل فيزيك‌دانان چيني ركورد آن زمان تله‌پورتيشن كوانتومي را با انتقال فوتون‌ها در يك فاصله ۱۵ كيلومتري شكستند. اكنون، همان گروه در تلاش جديد خود موفق شده‌اند كه آن ركورد را نيز به طور كامل محو كنند و فوتون‌ها را در يك فاصله ۹۷ كيلومتري تله‌پورت كنند.تله پورتيشن هنوز براي انسان يا هر موجود بزرگ ديگري عملي نيست، با اين وجود در مقياس كوانتومي و در فواصل طولاني عمل مي‌كند. فيزيكدانان دانشگاه علم و صنعت چين در شانگهاي، مجددا از مزيت درهم‌تنيدگي كوانتومي استفاده كردند تا جسمي را از نقطه‌اي به نقطه‌اي ديگر حركت دهند، بدون اينكه حتي جسم را ذره‌اي در فضا جابه‌جا كنند. اين ايده شامل تله‌پورتيشن يك جسم فيزيكي نيست، بلكه تله‌پورتيشن اطلاعاتي است كه آن جسم را توصيف مي‌كند. اين اطلاعات را سپس مي‌توان به يك جسم مشابه در مكاني جديد اعمال كرد، و باعث شد تا جسم هويت جديد كاملا را به خود بگيرد.

  براي انجام اين كار، فيزيكدانان چيني از يك ليزر ۱٫۳ واتي و يك نوع اپتيك پيشرفته براي پرتوافكني و بازيابي فوتون‌ها در نقطه نهايي استفاده كردند. به نظر مي‌رسد كه زماني‌كه پرتو در فضا پخش مي‌شود، اين روش اطلاعات فوتون‌ها را حفظ مي‌كند. با استفاده از تله‌پورتيشن به اين روش مي‌توان اطلاعات را با سرعتي باورنكردني (تقريبا آني) به ماهواره‌ها انتقال داد

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.