ديلمان شمال ، زيباترين ييلاق استان گيلان

https://s18.picofile.com/file/8432554518/7e1b731b_36c3_4b1b_b0ba_59b64dceddf9.jpg

ديلمان يكي از زيباترين و بكرترين ييلاق هاي استان گيلان است كه با چشم اندازي مملو از مه و سرسبزي در فصل بهار و طبيعت رنگين در فصل پاييز، طبيعت گردان بسياري را به خود جذب مي‌كند.

ديلمان، زيباترين ييلاق شرق گيلان، يكي از بكرترين و دست‌نيافتني‌ترين گوشه‌هاي خطه سرسبز و جاهاي ديدني استان گيلان است. آب و هواي آن سرد و كوهستاني است و به چشمه‌هاي فراوان و چشم‌اندازهاي سبز و قله‌هاي پربرفش مشهور است. ديلمان از دو بخش پيركوه و ديلمان تشكيل شده كه از شمال به رشته كوه البرز و از شرق به قله درفك منتهي مي‌شوداز نظر تاريخ سكونت، ديلمان يكي از قديمي‌ترين سكونتگاه‌هاي بشر در ايران به شمار مي‌آيد، بطوريكه آثار زندگي غارنشيني و ابزار و ظروف مسي و مفرغي و سفالي نشان مي‌دهد كه از ۲۰۰۰ يال پيش از ميلاد مسيح در اين منطقه زندگي وجود داشته است.

ديلمان كه در ارتفاع ۲۲۰۰ متري و در شهرستان سياهكل استان گيلان قرار دارد شهر كوچكي است كه از ديرباز ييلاق‌هايش محل نگهداري دام‌ها بوده و شغل اصلي مردمان خونگرمش، همين دامداري است. اين شهر از دو طريق در دسترس است. اگر در جاده‌ي قزوين رشت به تابلوها دقت كنيد، بعد از لوشان و منجيل و رودبار به روستاي رستم‌آباد خواهيد رسيد. با حركت به سمت شرق، و عبور از روستاهاي سندس و حاجيده، همين‌طور كه از دامنه‌هاي سبز البرز بالا مي‌رويد، و از منطقه‌ي حفاظت‌شده‌ي سياهرود مي‌گذريد، قدم در ييلاق‌هاي سرسبز و وسيع و روياگوني خواهيد گذاشت كه از اواسط بهار تا اوايل پاييز، ميزبان گله‌هاي كوچك و بزرگ گوسفندان است. در ادامه و با عبور از آسيابر به ديلمان خواهيد رسيد.

مسير دوم از شهر سياهكل و جنگل‌ها و شاليزارها آغاز مي‌شود. هرچه از سياهكل دور مي‌شويد و در دامنه‌ي كوه‌ها بالا مي‌رويد، خانه‌هاي قديمي و روستايي بيش تري توجه شما را جلب خواهد كرد. به شما پيشنهاد مي‌كنم در يكي از روستاهاي كوچك توتكي يا توشي، اندكي توقف كنيد و در يكي از كافه‌هاي محلي، يك چاي تازه‌دم نوش جان كنيد. مطمئن باشيد مزه‌ي اين چاي را، كه محصول چاي‌كاران همين منطقه است هرگز فراموش نخواهيد كرد. اندكي بعد به آبشار لونك خواهيد رسيد. آبشار و غذاخوري‌هاي نزديك آن نيز محل مناسبي براي توقف و يك پياده‌روي كوتاه در دل جنگل است. بعد از آن هم به روستاي زيباي اسپيلي خواهيد رسيد؛ كه طبيعت آن همچون نامش جذاب و دوست‌داشتني است. قله‌ي درفك، يا همان بام گيلان نيز، در تمام طول مسير شما را همراهي مي‌كند و به مناظر اطراف جاده جلوه‌ي خاصي مي‌بخشد.

به جز ييلاق‌هاي سبز، و حس رهايي و آزادي در اين طبيعت رؤيايي، به جز آبشارها و رودخانه‌ها و به جز جنگل‌هاي بكر، ديلمان جاذبه‌هاي ديگري نيز براي مسافرانش دارد. ديلمان به دليل قدمت و اهميت تاريخي‌اش درواقع يكي از چهارراه‌هاي طبيعت و تاريخ ايران است. حمام تاريخي ديلمان يا حمام ميربلوك يكي از همين جاذبه‌هاست كه به دوره‌ي صفويه بازمي‌گردد. قلعه‌ي تاريخي روستاي گرمارو نيز يكي ديگر از ديدني‌هاي اين منطقه است. كاروانسراي تي‌تي كه با سنگ‌هاي رودخانه‌اي و آجر به همراه ملاط گچ و ساروج ساخته شده است، نيز در فاصله‌ي كمي نسبت به ديلمان قرارگرفته است. تي‌تي كه در زبان گيلي به معني شكوفه است نامي است كه روي اين كاروانسراي بازمانده از دوران صفوي گذاشته‌اند.اين كاروانسرا در گذشته اقامتگاه افرادي بود كه از سياهكل و ديلمان به سمت طالقان حركت مي‌كردند.

https://s19.picofile.com/file/8432554542/91c4c789_a10d_4ab9_ae37_c22a98bad7ce.jpg

يكي ديگر از زيبايي‌هاي خاص و منحصر به فرد اين منطقه رويش گل‌هاي سوسن چلچراغ در خردادماه است. اين گل‌ها در اواخر بهار، به مسير ديلمان به آسيابر رنگ و جلاي ديگري مي‌بخشند. با توجه به بكر ماندن اين منطقه در مقايسه با ديگر قسمت‌هاي نوار شمالي كشورمان، يكي از مهم‌ترين جاذبه‌هاي منطقه‌ي ديلمان روستاگردي و هم‌نشيني با مردم ديلمي و كوه‌نشين منطقه است. مردماني كه با لباس و زبان سنتي، و زندگي در دل جنگل‌هاي بهشتي اين منطقه هميشه با روي باز پذيراي گردشگران هستند.

مسير سفر به ديلمان

براي سفر به جاده سياهكل و  ديلمان بايد جاده ۴۲ كيلومتري رشت به لاهيجان را طي كنيد و ابتدا به اين شهر زيباي استان گيلان برسيد. اين مسير تقريبا ۴۵ دقيقه طول خواهد كشيد. پس از لاهيجان هم بايد وارد جاده جنوبي يا همان سياهكل شويد كه داراي جنگل انبوه است و در اين جاده بايد حدود ۱۵ كيلومتر رانندگي كنيد. مسير ۴۵ كيلومتري سياهكل به ديلمان از ميدان بسيج سياهكل شروع مي‌شود و به دليل پر پيچ‌وخم بودن جاده، تقريباً يك ساعت و نيم تا ديلمان راه داريد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.