خدمات گوگل براي ميراث كاربران پس از مرگ

خدمات جديد گوگل

نحوه برخورد مناسب با ميراث ديجيتال افراد پس از فوت آنها شركت گوگل را بر آن داشت تا با ارائه خدمات جديدي براي كاربران خود اين امكان را فراهم آورده كه سرنوشت ايميل،عكس‌ها و مطالب بلاگ خود را «پس از مرگ» در دست بگيرند.

به نقل از روزنامه گاردين، اين سرويس جديد كه «مديريت حساب كاربري غيرفعال» نام گرفته، به كاربران اجازه مي‌دهد تصميم بگيرند در صورتي كه به مدت سه، شش، ۹ يا ۱۲ ماه وارد حساب‌شان نشوند، كُل اطلاعات‌شان پاك شود يا اينكه، به تشخيص خودشان، داده‌هاي اطلاعاتي به صورت كامل يا گزينشي (باز هم با نظر خود كاربر) براي شخصي به انتخاب وي ارسال شود.

اين طرح گوگل در حالي مطرح شده كه نگراني‌ خانواده‌ها بابت بروز مشكلاتي كه پس از مرگ ناگهاني عزيزان خود بروز مي‌كند افزايش يافته است. اعضاي خانواده كاربر درگذشته معمولا مي‌كوشند به مطالب شخص متوفي بر روي سايت‌هايي مانند فيس بوك دسترسي پيدا كنند يا اينكه آنها را حذف و براي هميشه از دسترس خارج كنند. در همين زمينه يك لايحه پر سر و صدا در اتحاديه اروپا مطرح شده كه «حق فراموش شدن» نام گرفته است و اين نهاد در نظر دارد براي اطلاعات ديجيتال آن را به اجرا در آورد.

يكي از جاهايي كه پيش از اين خدماتي در زمينه نحوه برخورد با «مرگ ديجيتال» ارائه داده، سايت «Entrustet» است. سايت فوق به كاربران اين امكان را مي‌دهد كه تصميم بگيرند بعد از مرگ‌شان، اقوام و دوستان چه پيامي را درباره آنها ببينند و به كدام اطلاعات‌شان دسترسي داشته باشند.

در حالي كه استفاده از شبكه‌هاي اجتماعي همه گير شده و به پنجره‌اي مهم به درون زندگي شخص و دوستانش تغيير ماهيت داده، به تازگي مواردي را شاهد بوده‌ايم كه نشان مي‌دهد تلاش اقوام شخص متوفي براي دسترسي به اطلاعات وي بر روي اينترنت پيچيدگي‌هاي خاصي پيدا كرده است: به تازگي خانواده يك سرباز كه جان خود را از دست داده بود، در تلاش براي دسترسي به حساب وي بر روي سايت ياهو با جواب رد اين سايت مواجه شدند. بعضي از خانواده‌هاي ديگر براي دسترسي به حساب كاربري فيس بوك درگذشتگان خود نياز به دريافت حكم دادگاه پيدا كرده‌اند.

يك سخنگوي فيس‌بوك اعلام كرده كه اين مجموعه هم اينك خدمات «حساب كاربري يادبود» را ارائه مي‌دهد كه در آن صفحه شخص فوت شده حفظ مي‌شود اما براي تبليغ مورد استفاده قرار نمي‌گيرد. سخنگوي فيس بوك همچنين مي‌افزايد: «اعضاي نزديك خانواده شخص متوفي مي‌توانند حساب كاربري وي را به طور كامل ببندند – اما ممكن است نياز باشد كه علاوه بر اثبات فوت شخص درگذشته، رابطه خانوادگي خود با اين فرد را نيز ثابت كنند.»

در گوگل، چنين سرويسي تنها در صورتي قابل استفاده است كه توسط شخص كاربر فعال شده باشد. در غير اين صورت، اعضاي خانواده فرد درگذشته كه درخواست دسترسي به ايميل، ويدئوها يا ديگر حساب هاي زيرمجموعه گوگل را دارند، مي توانند در برابر ارائه حكم دادگاه به اين داده‌ها دسترسي پيدا كنند.

سامانه گوگل براي فعال سازي خدمت جديدش در گام نخست پيامكي به يك تلفن همراه كه در حساب كاربري ثبت شده، ارسال مي‌كند و پيامي ديگر به يك ايميل كه توسط صاحب اصلي حساب كاربري معين شده باشد. اگر كاربر وارد حساب شود اين خدمت فعال شده و اقدام ديگري لازم نخواهد بود.

از مجموع گزينه‌هايي كه گوگل در برابر شما قرار مي‌دهد، مي‌توانيد انتخاب كنيد كه (پس از سه، شش، ۹ يا ۱۲ ماه) داده‌هاي مربوط به شما حذف شوند يا اينكه قسمتي منتخب يا كُل آن، از سايت‌هاي زير مجموعه گوگل به تماس‌هاي مورد اعتمادتان ارسال شود. اطلاعاتي از قبيل صفحاتي كه در گوگل پلاس افزوده‌ايد، فهرست تماس‌، فايل‌هاي ذخيره شده در گوگل درايو، حساب جي ميل، آلبوم‌هاي عكس در پيكاسا، اطلاعات در گوگل وويس و داده‌هاي مربوط به شما در سايت يوتيوب.

آندرياس توورك از گوگل مي‌گويد: «اميدواريم ارائه اين قابليت جديد به شما كمك كند كه ميراث ديجيتال خود را به هر ترتيبي كه حافظ حريم شخصي و امنيت‌تان است، كنترل كنيد و بدين ترتيب زماني كه ديگر اينجا نيستيد زندگي را براي عزيزان‌تان آسان تر كنيد.»

هنوز مشخص نيست كه «حق فراموش شدن» آن طور كه در اتحاديه اروپا مطرح شده، عطف به گذشته خواهد شد يا خير. آنچه معلوم است در حال حاضر طرح پيشنهادي ياد شده تنها «حذف اطلاعات مربوط به زندگان» را در بر مي‌گيرد.

تله‌ پورتيشن فوتون‌ها به فاصله 100 كيلومتر

گروهي از فيزيكدانان چيني موفق شدند با استفاده از درهم‌تنيدگي كوانتومي، گروهي از فوتون ها را به فاصله ۹۷ كيلومتر تله‌پورت كنند. اين خبر خوبي براي فيزيكدانان و البته دوستداران ايده‌هاي علمي-تخيلي است.


http://rozup.ir/view/3182030/Teleportion.jpg

شايد تله‌پورتيشن (انتقال اجسام مادي در مكان) مفهومي تخيلي به نظر برسد، اما واقعا تخيلي و يا حتي كار جديدي نيست. دو سال قبل فيزيك‌دانان چيني ركورد آن زمان تله‌پورتيشن كوانتومي را با انتقال فوتون‌ها در يك فاصله ۱۵ كيلومتري شكستند. اكنون، همان گروه در تلاش جديد خود موفق شده‌اند كه آن ركورد را نيز به طور كامل محو كنند و فوتون‌ها را در يك فاصله ۹۷ كيلومتري تله‌پورت كنند.تله پورتيشن هنوز براي انسان يا هر موجود بزرگ ديگري عملي نيست، با اين وجود در مقياس كوانتومي و در فواصل طولاني عمل مي‌كند. فيزيكدانان دانشگاه علم و صنعت چين در شانگهاي، مجددا از مزيت درهم‌تنيدگي كوانتومي استفاده كردند تا جسمي را از نقطه‌اي به نقطه‌اي ديگر حركت دهند، بدون اينكه حتي جسم را ذره‌اي در فضا جابه‌جا كنند. اين ايده شامل تله‌پورتيشن يك جسم فيزيكي نيست، بلكه تله‌پورتيشن اطلاعاتي است كه آن جسم را توصيف مي‌كند. اين اطلاعات را سپس مي‌توان به يك جسم مشابه در مكاني جديد اعمال كرد، و باعث شد تا جسم هويت جديد كاملا را به خود بگيرد.

  براي انجام اين كار، فيزيكدانان چيني از يك ليزر ۱٫۳ واتي و يك نوع اپتيك پيشرفته براي پرتوافكني و بازيابي فوتون‌ها در نقطه نهايي استفاده كردند. به نظر مي‌رسد كه زماني‌كه پرتو در فضا پخش مي‌شود، اين روش اطلاعات فوتون‌ها را حفظ مي‌كند. با استفاده از تله‌پورتيشن به اين روش مي‌توان اطلاعات را با سرعتي باورنكردني (تقريبا آني) به ماهواره‌ها انتقال داد