روز تاسوعا چه روزي است؟

تاريخ دقيق روز تاسوعاي امسال

روز تاسوعا در سال 99 چه تاريخي دارد؟

آيا مي دانيد روز تاسوعا در تقويم ايران چه روزي است؟ در اين نوشته، اطلاعات كاملي در مورد تاريخ دقيق روز تاسوعا در سال ۹۹ (تاريخ شمسي، قمري و ميلادي)، دليل نام گذاري روز تاسوعا و… را براي تان گردآوري كرده ايم.


روز تاسوعا در ايران

تاسوعا روز نهم ماه محرم است. تاسوعا از ريشه تسع به معناي نه و نهم، فقط بر نهمين روز محرم اطلاق شده‌است. آخرين روزي است كه حسين بن علي سومين امام شيعيان و يارانش شبانگاه آن را درك كرده‌اند و اين روز به شب عاشورا پيوند خورده‌است. اين روز نزد شيعيان از اهميت بالايي برخوردار است. شيعيان اين روز را منتسب به عباس بن علي نيز مي‌دانند، و اين روز را بسان روز عاشورا گرامي داشته و در آن به سوگواري مي‌پردازند.

تاسوعاي محرّم سال ۶۱ قمري، تحركات سپاه عمر سعد در صحراي كربلا افزايش يافت و تصميم جنگ داشتند. حسين به وسيلهٔ برادرش عباس يك شب مهلت براي راز و نياز گرفت. در اين روز خيمه‌هاي ياران حسين محاصره گرديد. شمر براي عباس و برادرانش امان نامه آورد كه وي بر او نهيب زد كه: «ما را امان مي‌دهيد در حالي‌كه پسر رسول خدا را امان نباشد؟». حسين بن علي در اين روز براي اصحاب خود خطابه ايراد كرد.

 

روز تاسوعا در سال 99 چه تاريخي دارد؟

روز تاسوعا در ايران، 9 محرم است. و به علت قمري بودن اين تاريخ در ايران روز تاسوعا تاريخ هجري شمسي ثابتي ندارد و هر ساله اين روز در تقويم شمسي ما در حال گردش است.


تاريخ دقيق روز تاسوعا سال 1399 در تقويم شمسي:

شنبه، 8 شهريور ۱۳۹۹
1399/06/08


تاريخ دقيق روز تاسوعا سال 1399 در تقويم قمري 1442:

9 محرم ۱۴۴۲
1442/01/09


تاريخ دقيق روز تاسوعا سال 1399 در تقويم ميلادي 2020:

Saturday, 29 August 2020
2020/08/29


چرا تاريخ روز تاسوعا هر سال تغيير مي كند؟

روز تاسوعا در ايران، 9 محرم است. و به علت قمري بودن اين تاريخ در ايران روز تاسوعا تاريخ هجري شمسي ثابتي ندارد و هر ساله اين روز در تقويم شمسي ما در حال گردش است.

اين اتفاق به اين خاطر مي افتد كه تعداد روز هاي ماه قمري 354 روز است و تعداد روز هاي شمسي 365 روز كه در سال كبيسه به 366 روز نيز تغيير پيدا مي كند. از اين رو روز هاي ماه قمري با روز هاي ماه شمسي و ميلادي كاملا متفاوت است و در هر سال 11 روز و يا بيشتر تغيير پيدا مي كند و به موجب همين تغييرات ۲۰ صفر يعني روز تاسوعا حسيني در هر سال شمسي و ميلادي يك روز متفاوت را نشان مي دهد.

 

منبع